Semester

Jag avslutar min nuvarande tillsvidareanställning den 1/6-23 och påbörjar min nya tillsvidareanställning den 2/6-23. Har jag rätt till 4 veckors sammanhängande semester mellan juni-aug på mitt nya jobb även om inte alla semesterdagarna är betalda?


Mikaela

Kommentarer

  • Hej Mikaela,

    Huvudregeln är att du har rätt till 4 veckors sammanhängande semester mellan jun-aug enligt Semesterlagen även om du inte tjänat in några semesterdagar hos den nya arbetsgivaren. Du har rätt att avstå semesterledighet som inte är förenad med semesterlön s.k. obetald semester. Kolla om du får ut någon semesterersättning för sparad semester från din tidigare arbetsgivare som du kanske kan använda för att dryga ut semesterkassan om du väljer att ta ut obetald semester.

    Du kan även fråga din nya arbetsgivare om de tillämpar förskottssemester, förskottssemester innebär att du får betalda semesterdagar i förskott så du kan vara ledig med semesterlön. Tänk dock på att förskottssemester läggs som en skuld till arbetsgivaren som du blir återbetalningsskyldig för om du säger upp dig själv eller blir uppsagd pga. personliga skäl innan 5 år förflutit.

    Finns det kollektivavtal hos din nya arbetsgivare kan det finnas andra regler kring semester.

    Med vänlig hälsning
    Tomas Ombudsman

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.