Till senaste kommentaren

Hur berättar jag om min depression på jobbet?

Jag har drabbats av en depression direkt relaterat till mitt arbete. Detta påverkar min arbetsprestation mycket. Jag vet inte hur jag ska ta upp detta, eller vad jag ska säga. Inte heller om det är min chef eller HR-ansvarig jag bör prata med.
Tacksam för vägledning.
Okänd

Kommentarer

  • Hej,

    Det var tråkigt att höra och det är tyvärr inte ovanligt. Det är jätte viktigt att du lyfter detta med din arbetsgivare och i första hand din närmaste chef men det går även bra att gå till HR direkt.

    Är din depression kopplad till arbetet ska det göras en arbetsskadeanmälan vilket gör att du kan ha rätt till ersättningen längre fram. Arbetsgivaren och om det finns ett skyddsombud på din arbetsplats ska tillsammans upprätta en anmälan.

    Arbetsgivaren har både en rehabiliteringsskyldighet och en arbetsanpassningsskyldighet gentemot dig som anställd. Det betyder att de måste vidta åtgärder mot de faktorer som orsakat/orsakar din ohälsa och även anpassa dina arbetsuppgifter så att du på sikt kan återgå i arbete eller om du är i arbete underlätta din arbetssituation.

    Om du inte påtalar detta har arbetsgivaren mycket svårare att vidta några åtgärder eftersom de då inte vet vad som ligger bakom din försämrade arbetsprestation. Finns det ett skyddsombud på din arbetsplats rekommenderar jag att ta kontakt med den personen. Ombudet ska fungera som ett stöd för de anställda i dialogen med arbetsgivaren när det gäller frågor kopplade till arbetsmiljön.

    Om du är medlem i Naturvetarna kan du har rätt till följande försäkring: Hälsoförsäkring vid psykisk ohälsa | Akademikerförsäkring (akademikerforsakring.se)

    Med vänlig hälsning
    Tomas Ombudsman

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.