Till senaste kommentaren

Löneökning 2013 samt individuella lönesättning

Hej,

Några korta frågor. Hur mycket var löneökningen i 2023, jag fick 1,7%. Började jobba som Naturbevakare september 2022 hos nuvarande arbetsgivare. Är det rätt? Vänligen hänvisa mig till någon referens angående detta inför lönesamtal den 13 feb.

Nu har företaget infört individuella lönesättning som betyder att jag får bara hälften av ökningen. De har inte berättat för mig om detta för att jag var på en utbildning eller bort den dagen. Vad innebär det? Hur påverkar jag det. Har för mig all kommer bara får hälften. Vad händer med den andra hälften? Ta arbetsgivaren den för sig själva eller måste den används. Måste de har ett vettigt argument för att inte ge hela summan? Kan man överklaga?

Mvh

Adam

Kommentarer

  • Hej Adam,

    Löneökningarna 2023 varierar beroende på vilken arbetsmarknadssektor man tillhör, typ av befattning, aktuellt kollektivavtal och en mängd andra faktorer. Industrimärket 2023 låg på 4,1% vilket är det samlade löneutrymmet inom vissa kollektivavtal. Som enskild anställd är man inte garanterad att få 4,1% i lönepåslag då lönerevisionen i de flesta kollektivavtal på tjänstemannasidan är individuell och differentierad.

    Jag tolkar din andra fråga som att du inte fått reda på vad du kommer få för höjning i år och att du skulle haft lönesamtal igår 13 februari, stämmer det? Eller är det ökningen för 2023 arbetsgivaren avser att halvera?

    För att reda ut dessa frågor är det bäst att du ringer rådgivningen om du är med i ett fackförbund då det är flera delar här som är svårtolkade.

    Med vänlig hälsning
    Tomas Ombudsman

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.