Till senaste kommentaren
Detta inlägg är gammalt och kan innehålla inaktuell information.

Vem ansvarar för den psykosociala arbetsmiljön på jobbet?

Jag undrar vem som är ansvarig för den psykosociala arbetsmiljön på arbetet?
(Uppdaterad )

Kommentarer

  • Hej,

    Det är arbetsgivaren som är ytterst ansvarig för arbetsmiljön, men alla på arbetsplatsen har ett ansvar att bidra till en god arbetsmiljö. Om du upplever brister i arbetsmiljön kan du vända dig till skyddsombudet på din arbetsplats som kan ta det vidare till arbetsgivaren. Du kan även gå direkt till arbetsgivaren och anmäla bristerna.

    Viktigt att du informerar

    Det är viktigt att man som arbetstagare informerar arbetsgivaren om brister i arbetsmiljön för annars kan inte arbetsgivaren åtgärda dem. Arbetsgivaren har ett ansvar att utreda om en anmälan om bristande arbetsmiljö kommer in.

    Läs mer om arbetsmiljö 

    Skyddsombud - Naturvetarna

    Vänliga hälsningar
    (Uppdaterad )
  • Ordet psykosocial är borttagen från lagen och ersatt med organisatorisk och social arbetsmiljö.
    patrik
  • Hej Patrik! Det stämmer. Begreppet ändrades i och med föreskriften om organisatorisk och social arbetsmiljö, se den här. I dagligt tal används dock ofta uttrycket psykosocial arbetsmiljö fortfarande.

    Med vänlig hälsning
    Heidi

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.