Till senaste kommentaren
Detta inlägg är gammalt och kan innehålla inaktuell information.

Vilka regler gäller vid uppsägning under tjänstledighet?

Hej,

Jag funderar på att vara tjänstledig från en statlig myndighet för att arbeta på en annan statlig myndighet under en viss tid. Jag undrar vad som skulle hända om det blir varsel på myndigheten jag är tjänstledig ifrån, och jag blir uppsagd? Vilka uppsägningsregler gäller då? Jag har varit anställd i mer än 20 år på samma myndighet.

Med vänlig hälsning,
(Uppdaterad )

Kommentarer

  • Hej,

    Om du är tjänstledig så kan arbetsgivaren fortfarande följa det gängse förfarandet för arbetsbristuppsägningar. Det ska inte vara någon skillnad mot om du hade varit i tjänst.

    Uppsägningstiden baserar sig på anställningstid. Om du varit anställd i minst 20 år så blir din uppsägningstid vid arbetsbrist 12 månader enligt det statliga omställningsavtalet.

    Med vänlig hälsning,
    Jacob

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.