Till senaste kommentaren

Vilka regler gäller vid uppsägning under tjänstledighet?

Hej,

Om jag är tjänstledig från en statlig myndighet för att arbeta på en annan statlig myndighet under viss tid, vad händer om det blir varsel på den myndighet som jag är tjänstledig ifrån och jag blir uppsagd? Vad är det för uppsägningsregler som gäller då? Jag har varit anställd i mer än 20 år på samma myndighet.

Med vänlig hälsning,

Kommentarer

  • Hej,

    Om du är tjänstledig så kan arbetsgivaren fortfarande följa det gängse förfarandet för arbetsbristuppsägningar. Det ska inte vara någon skillnad mot om du hade varit i tjänst.

    Uppsägningstiden baserar sig på anställningstid. Om du varit anställd i minst 20 år så blir din uppsägningstid vid arbetsbrist 12 månader enligt det statliga omställningsavtalet.

    Med vänlig hälsning,
    Jacob

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.