Till senaste kommentaren
Detta inlägg är gammalt och kan innehålla inaktuell information.

Vad kan man göra om en medarbetare trakasserar sina kollegor?

En kollega på jobbet höjer alltid rösten när det är inte som hon vill ha. Hon är den som går runt och gnäller på allt och alla, hon är den som ställer aldrig upp för sina kollegor men ändå chefen tycker om henne för hon berättar allt som händer på jobbet men inte om hur hon beeter sig.
Vi är flera som har påpekat detta både till henne och till chefen men eftersom chefen är alltid på hennes sida så undrar man vad kan man göra i framtiden? Anmäla till vem? Jag mår jättedåligt och har flera gånger pratat med Previa, har varit sjukskriven också. Nu har jag fått nog för man mår dåligt när man bara tänker på jobbet. Behöver hjälp hur går man vidare?

(Uppdaterad )

Kommentarer

  • En medarbetare som har ett beteende som inte är acceptabelt och som inverkar negativt på arbetsmiljön, är arbetsgivarens ansvar att hantera. Arbetsgivaren måste ta tag i problemen för annars kan det leda till svåra arbetsmiljöproblem både för medarbetaren och för hela gruppen.

    Det är förstås bra om ni börjar med att prata med personen i fråga, om det går. Det är bra om hen får höra kritiken och får en chans att förklara sig och rätta till sig.

    Om det inte fungerar att prata med kollegan, och om ni har någon som är skyddsombud eller fackligt förtroendevald på er arbetsplats, kontakta dem och berätta hur det ligger till. De har genom sitt förtroendeuppdrag lättare att ta upp problemen med arbetsgivaren. Skyddsombudet har stora befogenheter att ställa krav på att arbetsgivaren vidtar åtgärder för arbetsmiljön.

    Ni har redan pratat med kollegans chef, och om denne inte lyssnar eller förstår, så är det högre upp i hierarkin ni ska gå. Det yttersta ansvaret för arbetsmiljön har VD om det är ett företag inom privat sektor, GD om det är en statlig myndighet, och nämnd, styrelse eller fullmäktige om det gäller en kommun eller region. När ni framför er sak, skilj på sak och person. Försök vara väldigt konkret om vad hens beteende innebär för verksamheten och för er arbetsmiljö. Fokusera på beteende och arbets­resultat, till exempel "Jag kan inte upprätta mina handlingar i tid, eftersom jag sitter och väntar på material från den här personen som hen inte levererar".

    Arbetsgivaren är därefter ansvarig att ta upp problemet med kollegan, ta reda på orsaken och se vilka lösningar som finns. Ibland är det aktuellt med hjälp från företagshälsovården. Det kan också handla om att lätta på arbetsbördan eller att personen får andra arbetsuppgifter. Arbetsgivaren har också möjlighet att ge disciplinär påföljd, exempelvis en skriftlig varning. En annan möjlighet att personen omplaceras till en annan tjänst. Den yttersta åtgärden är uppsägning på grund av samarbetssvårigheter, men då måste arbetsgivaren ha gjort verkliga ansträngningar att utreda problemen och gett stöttning, coachning, arbetsanpassning, eventuell rehabilitering och utrett omplaceringsmöjligheter.

    Om du är medlem och önskar du mer stöd i frågan är du välkommen att kontakta Naturvetarnas medlemsrådgivning
    Naturvetarna
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.