Till senaste kommentaren
Detta inlägg är gammalt och kan innehålla inaktuell information.

Ge ut privat telefonnummer till arbetsgivaren

Hej,

Min arbetsgivare vill lägga in våra privata telefonnummer på en speciell beredskapslista för att kunna nå oss även efter arbetstidens slut. Jag är skeptisk till detta då jag värnar om fritid och privatliv. Har arbetsgivaren ställa det som krav? Kan jag tacka nej? Jag har en stationär telefon och stationär dator på jobbet och kan därför inte arbeta hemma.

Tack på förhand för svar!

Kommentarer

  • Hej Stina,

    Det beror på vad du har för anställning. Om du har en anställning där det ingår beredskapsarbete så får man räkna med att man, åtminstone vid vissa tillfällen, ska vara tillgänglig för arbete. Då behöver man antingen kunna svara i sin jobbtelefon eller på sin privata telefon, beroende vad man kommer överens om. Normalt sett får man också beredskapsersättning för att vara tillgänglig utanför arbetstiden.

    Har man inte beredskapstjänstgöring beror det på. Har man t.ex. en högre chefsbefattning så kan det ligga i tjänstens natur att man också måste vara tillgänglig utanför arbetstid i vissa situationer. Det är då viktigt att man tillsammans med sin arbetsgivare drar upp gränserna för tillgängligheten och i vilka situationer personer får höra av sig. Har man varken beredskapstjänst eller chefstjänst så bör man inte ha någon skyldighet att vara tillgänglig utanför arbetstid.

    I din situation skulle jag vilja ha svar på vad syftet är med beredskapslistan, arbetsgivarens behov av detta och omfattningen på tillgängligheten innan du säger ja eller nej.

    Vill du ha mer personlig rådgivning är du välkommen att ta kontakt med Naturvetarnas medlemsrådgivning.

    Tel: 08 466 24 80

    Mail: radgivning@naturvetarna.se

    Mvh,
    Jacob
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.