Till senaste kommentaren
Detta inlägg är gammalt och kan innehålla inaktuell information.

Vad händer med avtalsrörelsen 2020 när förhandlingarna avbryts?

Det nya avtalet för 2020 hann för de flesta förbund inte bli klart innan Corona bröt ut. Det innebär att nuvarande avtal är förlängt och framflyttat till i höst. Vad gäller för er?

Kommentarer

  • Hej!

    Även de centrala avtal där Naturvetarna är part prolongeras inom privat sektor. En effekt av den framskjutna avtalsrörelsen blir att många lönerevisioner också skjuts upp. Det gäller inom både privat och offentlig sektor.
  • Jag fortsätter på den här tråden då jag har en följdfråga.
    Finns det något utsatt datum för när avtalet ska vara klart?
    När går nuvarande avtal ut?
  • Hej Jonas,

    Det är inte fastslaget ännu exakt hur lång tid avtalen ska förlängas. Många av avtalen har förlängts med 7 månader, vilket betyder att många avtal löper ut 31 oktober. Ett riktmärke man jobbar efter nu är att i princip inget avtal på privata sidan ska prolongeras längre än till årsskiftet .

    Men detta är en prognos. Mycket beror på hur Coronaläget utvecklar sig.

    Med vänlig hälsning,
    Jacob
  • Tack!
  • Hej
    Finns det någon deadline på de nyupptagna förhandlingarna, när de skall vara klara?
  • Hej,

    Avsikten är att samtliga avtal ska vara färdigförhandlade till årsskiftet.

    Med vänlig hälsning,
    Jacob
  • Vad händer med den eventuella retroaktiva lönen om man byter jobb i november?
  • Hej Jonas,

    Det finns mig veterligen inte någon uttrycklig reglering avseende detta i något av de centrala löneavtalen.

    I avsaknad av uttrycklig reglering i avtalen är min bedömning följande:

    Har man hunnit avsluta sin anställning innan lönesamtal har hållits och den nya lönen har bestämts så får man räkna med att en eventuellt retroaktiv lönehöjning uteblir.

    Har man däremot kommit överens om en ny lön innan anställningen avslutats så har man ju i princip också rätt till det extra lönepåslaget för månaderna fr.om. revisionsdatum till avslut.

    Med vänlig hälsning,
    Jacob

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.