Till senaste kommentaren
Detta inlägg är gammalt och kan innehålla inaktuell information.

Facklig information till kollegor som inte är fackligt anslutna?

Hej!
Vi tillhör flera olika fackförbund på vår arbetsplats och en facklig representant för ett annat fackförbund blev uppkallad till ledningen och bannad för att hon lämnat ut facklig information till kollegor som inte var fackligt anslutna.
Vad säger egentligen regelverket? Får vi bara vidarebefordra information/frågeställningar till de som är fackligt anslutna? Hur ska vi i så fall veta vilka kollegor som är det? Finns det ett centralt register som vi som enskilda representerar kan få ta del av? Och hur ofta ska vi i så fall tycka att det är rimligt att vi uppdaterar oss avseende medlemslistan?


Kommentarer

  • Hej Anna!
    Det stämmer faktiskt att det bara är de som är fackligt anslutna som har rätt till informationen som är facklig. En arbetsgivare kan dessutom ha olika kollektivavtal beroende på vilken bransch de är verksamma inom och därmed hanterar de olika löneavtal, t ex arbetaravtal och tjänstemannaavtal. Det är arbetsgivaren som är ansvarig för att informera de anställda med rätt information, inte du som är förtroendevald.

    Du som är förtroendevald kan beställa en lista av Naturvetarna så att du vet vilka som är medlemmar. Uppgifterna behöver du då du ska företräda medlemmar på din arbetsplats och bjuda in till medlemsaktiviteter.
    Det finns mer information på Naturvetarnas webb under respektive sektor för dig som är förtroendevald Anmäl uppdrag - Förtroendevald - Naturvetarna

    Listan över medlemmar behöver uppdateras årligen men beroende på antalet anställda kan det vara oftare, t ex var tredje månad eller varje halvår, om det är stora förändringar som sker. Då fångar du upp nyanställningar, nya medlemmar och om medlemmar slutar.

    Önskar du mer stöd i frågan kontakta Naturvetarnas medlemsrådgivning.

    Vänliga hälsningar
    (Uppdaterad )
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.