Till senaste kommentaren
Detta inlägg är gammalt och kan innehålla inaktuell information.

Användande av e-legitimation i tjänsten.

Naturvårdsverket ställer krav på inrapportering av farligt avfall inom två arbetsdagar till deras digitala databas. Detta kan ske genom en API lösning eller via e-legitimation. Någon API lösning finns inte ännu som fungerar fullt ut och min arbetsgivare har problem att få till en lösning på det. Alternativet för inrapportering är alltså e-legitimation. Problemet här är att e-legitimation är bundet till mig som privatperson. Alla har inte heller möjlighet att skaffa e-legitimation och det blir även problem ifall jag ska köra min privata e-legitimation på företagets datorer. Bland annat kan det krävas att det installeras program på företagets datorer.

Hur ser facket på innebörden av Naturvårdsverket direktiv?

http://www.naturvardsverket.se/Miljoarbete-i-samhallet/Miljoarbete-i-Sverige/Uppdelat-efter-omrade/Avfall/Rapportera-farligt-avfall/fragor-svar-rapporteringssystem-farligt-avfall/#etjanst

När jag anställdes så fanns frågan om körkort med, men inte om e-legitimation.


Kommentarer

  • Hej Henrik! Jag kontaktade Naturvårdsverket som svarade följande: "Enligt förvaltningslagen får vi inte kräva att en verksamhetsutövare använder en viss teknisk lösning såsom bank-ID för att lämna in handlingar till oss. Men vi kan tillhandahålla en sådan tjänst så länge det finns ett alternativt sätt att skicka in handlingarna."

    Min uppfattning är att man ska inte behöva använda sitt privata bank-id i tjänsten utan det ska finnas andra lösningar. Jag skulle vilja rekommendera dig att kontakta Naturvårdsverket och ställa frågan hur ni ska rapportera då API-lösningen inte fungerar fullt ut, då myndigheten inte kan kräva att ni ska använda er av privata bank-id.

    Med vänlig hälsning

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.